كشافة العدرا وابو السيفين بفيديمين
مسرحيه ميلاد يوم الميلاد Oouu_o10
مسرحيه ميلاد يوم الميلاد Oouu_o10
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

مرحبا بكم في منتدي كشافة العدرا وابو السيفين بفيديمين

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول
مرحباً بكم
في منتدى كشافة فيديمن
الايقونات التالية لاهم الموضوعات الموجودة بالمنتدى

للدخول الى احدى الموضوعات اضعط علية صغطة واحدة بزر الفارة الايسر

الترحيب

هذه الرسالة تفيد أنك غير مسجل .

و يسعدنا كثيرا انضمامك لنا ...

للتسجيل اضغط هـنـا

بحـث

نتائج البحث

Rechercher بحث متقدم
سحابة الكلمات الدلالية
المسامر الرحلات الكشفية الكشفيه العاب مسرحيه الكشفي اسكتش كشافة مسرحية العرض كشفية
المواضيع الأخيرة
» صيحة كشافة مصر على الخارطة
مسرحيه ميلاد يوم الميلاد Icon_minitimeالسبت يوليو 11, 2015 1:47 pm من طرف Admin

» البوم صاحب فضايل بمناسبة العيد المئوي للانبا ابرام
مسرحيه ميلاد يوم الميلاد Icon_minitimeالخميس يوليو 31, 2014 8:14 am من طرف Admin

» العاب كشفية حلوة جدا وكتييير
مسرحيه ميلاد يوم الميلاد Icon_minitimeالأحد يوليو 20, 2014 4:46 pm من طرف Amer mero

» ترنيمة انا في انتظارك
مسرحيه ميلاد يوم الميلاد Icon_minitimeالسبت يوليو 19, 2014 11:39 am من طرف Admin

» ترنيمة الرب قريب
مسرحيه ميلاد يوم الميلاد Icon_minitimeالسبت يوليو 19, 2014 11:31 am من طرف Admin

»  شقاوة عرائس
مسرحيه ميلاد يوم الميلاد Icon_minitimeالسبت يوليو 19, 2014 11:26 am من طرف Admin

» اسكتش الاهل و المراهقين
مسرحيه ميلاد يوم الميلاد Icon_minitimeالسبت يوليو 19, 2014 11:19 am من طرف Admin

» فقرة مبتكرة للسمر 1
مسرحيه ميلاد يوم الميلاد Icon_minitimeالسبت يوليو 19, 2014 11:14 am من طرف Admin

»  اسكتش ينبوع الحـــــــــب
مسرحيه ميلاد يوم الميلاد Icon_minitimeالسبت يوليو 19, 2014 11:10 am من طرف Admin

مرحبا بكم في منتدى كشافة العدرا وابو السيفين بفيديمن انت غير مسجل بالمنتدى يسعدنا انضمامك لنا
أنت غير مسجل فى منتدي كشافة العدرا وابو السيفين بفيديمين . للتسجيل الرجاء إضغط هنـا
FacebookTwitter
حقوق
الساعة الأن

جميع الحقوق محفوظة
 لـكشافة العدرا وابو السيفين بفيديمين
 ®حقوق الطبع والنشر
©2015 - 2014
عداد الزوار

.: عدد زوار المنتدى :.

comments

مسرحيه ميلاد يوم الميلاد

كاتب الموضوعرسالة
Admin
مدير المنتدى
مدير المنتدى
Admin

الساعه الان :

مسرحيه ميلاد يوم الميلاد Empty
مُساهمةموضوع: مسرحيه ميلاد يوم الميلاد   مسرحيه ميلاد يوم الميلاد Icon_minitimeالسبت أغسطس 03, 2013 6:26 pm

مسرحيه ميلاد يوم الميلاد
الشخصيات
1- ميلاد
2- نادر
3- هلانه
4- الرجل ( العام الجديد)
5- شحات
6- الصديق

ميلاد : يدخل انا عملت ايه فى دنيتى ههههه والله كويس كل سنه العيال تيجى وتقولى عايزيين فلوس عايزيين فلوس اجبلكم منين يا خفيف منك له اسرق ولا اسرق دة حلو واللهى
نادر : يا بابا بابا بابا بابا بابا
ميلاد: يخربت ابوك عايز ايه يا مؤذى
نادر: مش عايز يا بابا صاحبك هو اللى عايز ك ...
ميلاد : صاحبى مين دة و عايز ايه خليه يخش وشيل الاكل دة
الصديق 1: اذيك يا ميلاد كل سنه وانت طيب
ميلاد : اهلن .. فيه حاجه .. انت عرفت مكانى ازاى وبعدين احنا مش كنا مع بعض فى الشغل
الصديق : اة كنا مع بعض بس يا سيدى نسيت اعزمك على حفله عيد راس السنه
ميلاد : رأس مين يا خويا ... انا لبحضر حفلات ولا بروح فى حته انا كافى خيرى شرى
الصديق : اة صحيح وايه المكان اللى انت ساكن فيه دة معقول واحد فى مركزك يسكن هنا انت مرتبك لوحدة يسكنك فى اعظم حته فى البلد
ميلاد : انا مبسوط كدة ياسيدى انتا هتشاركنى متقعد .. ولا اقولك متمشى انتا علشان تلحق مشوارك ..
الصديق : طب يا اخى اعزمنى على حاجه دا انا فى بيتك
ميلاد : مفيش قصدى مفيش حد فى البيت يعملك حاجه منتا عارف
الصديق : على العموم كل سنه وانت طيب احنا كنا هنفرح قوى لو جيت وسهرت معانا
على العموم فكر احنا هنستناك
ميلاد : مع نفسك مع السلامه
((يخرج الصديق ))
ميلاد : يجلس ينظف حذائه ........ يدخل عليه ابنه وابنته
نادر: بابا بابا بابا بابا

ميلاد : عايز ايه
هلانه : بابا انت عارف ان النهاردة عيد رأس السنه

ميلاد : وانا مالى راس ولاء رجل
هلانه: راس السنه يا بابا يعنى النهاردة بدايه سنه جديدة
نادر: النهاردة اتولد السيد المسيح له المجد
ميلاد: وانا مالى انا اللى اعرفه النهاردة انك واخد منى 3 جنيه انتا واختك عملتوا بيهم ايه
نادر: 3 جنيه ايه بس احنا عايزين نعمل زى مكل الناس بتعمل
ميلاد : والناس بتعمل ايه يا فالح
هلانه : الناس فى اليوم دة بتروح الكنيسه وتلبس هدوم نضيفه وتزين شجرة الميلاد وبتاخد هدايا من بابا نويل
ميلاد : تاخد هدايا ببلاش
نادر : اه يا بابا ببلاش هو دة اللى همك يعنى
ميلاد : طبعا والهدايا دى تيجى لها بكام
هلانه : هى الهدايا بقيمتها
ميلاد : ههههههه امال بايه يا فلسوحه
هلانه : يابابا انا اللى هقولك اكبر هديه هيا ميلاد السيد المسيح له المجد لينا
ميلاد : انتى اتعلمتى الحاجات دى منين يا بت انتى وهو

نادر: من واحد بيجى بليل يا بابا يقعد معانا ويقعد يحكى لينا حكايات عن بابا يسوع وازاى اتولد وعرفنا حاجات كتير قوى
ميلاد : واحد مين دة ياوله بيجى امتى وانا مش موجود
هلانه : يابابا الراجل دة بيجى يوم راس السنه بس ومش بنشوفه غير فى اليوم دة وهيجى النهاردة وكنا عايزين نعمل حفله ونعشيه معانا اصله اكيد بيجى من مشوار طويل
ميلاد : انا هقول كلمتى حالا انتى وهو تمشو من قدامى ومش عايز طلبات تانى وكفايه 3 جنيه اللى لهفتوهم وانا عايز الراجل دة يجى تانى وانا باة هستقبله
هلانه : طب ممكن نروح الكنيسه انا وميلاد
ميلاد : روحوا الكنيسه بس مفيش مواصلات خدوها مشى اة انا معييش فلوس
هلانه و نادر : مشى حراااااااااااااااااااااااام
ميلاد : هو دة اللى عندى عايزين تروحوا روحوا مشى عايزين تقعدوا تخشوااااااا تنامواااااااا
هلانه و نادر: لاء خلاص هنروح وامرنا لله سلام يابابا ولو جه الراجل الغلبان اللى كان بيقعد معانا علشان خطرنا قابلوا كويس واقعد معاة
ميلاد : عنيا الاتنين بس هو يجى .............
((يغادر ميلاد وهلانه خشبه المسرح))
ميلاد : يمسك حذائه ... ايه دة العيال دى بتتكلم بجد ولا بتهزر اكيد بتهزر
يدخل عليه رجل فقير
الفقير : ياعم انتا يا عم حاجه لله جعان جعان
ميلاد : امشى يا رجل انتا من هنا بدل مقطع عليك الشبشب دة اللى مش عايز ينضف
الفقير : اعمل خير يا ابنى
ميلاد : انا معرفكش امشى يا رجل انتا من هنا امشى ويضربه بكسرة خبز
الفقير : (( يمسك بكسرة الخبز ويمشى )
ميلاد : يا ساتر ايه دة .. ناس شحاتين المهم العيال مشيت اقعد باة اعد الفلوس
الله الله كل دى فلوس يااااااااا حبيبى انتو اللى قعدت طول عمرى احوش فيكم

يدخل شخص يرتدى ملابس بيضاء وراءة
ينظر اليه ويرتعب منه
ميلاد : انت مين
الرجل : هتعرف انا مين بعدين
ميلاد : بعدين ايه ؟ انت مين ودخلت كدة ازاى ؟
الرجل : انا اقدر ادخل اي مكان واخرج منه من غير اي ابواب ماتمنعني
ميلاد : انتا عاوز مني ايه اه اه انتا الراجل بتاع الحواديت
الرجل : انتا هتيجي معايا
ميلاد : اجي اروح فين مش عاوز اروح في حته
الرجل: انتا بتكره عيد راس السنه وعاوز تخلي اولادك كمان يكرهوه بتحاول تشيل منهم فرحتهم بالعيد وتحرمهم منه
ميلاد: انتا مالك انتا ولادي وانا حر فيهم اه وهما بالمناسبه مشيوا ومعندناش حد تاني بيسمع حواديت يلا اخرج بقي بس اقفل الباب وراك
الرجل : انا عاوز احكيلك حكايه
ميلاد : لا شكرا دماغي مصدعه روح وتعالي بكرا
الرجل : مش هاخد من وقتك كتير صدقني
ميلاد : طب ياسيدي احكي ها
((بدخول موسيقي بسيطه والرجل يبدا الحكايه))
الرجل : فاكر زمان عيد راس السنه ده كان بيبقي بالنسبه ليك ايه وانتا طفل صغير قد ايه انتا كنت بتبقي فرحان بيه اوي كانت الكنيسه مليانه بالترانيم وكل الناس لابسه لبسها الجديد
والاطفال بتجري وبتلعب فرحانه فاكر ؟
ميلاد : اه فاكر
الرجل : طب فاكر فى البيت كان بيبقي راس السنه عامل ازاي كنتم بتقعدوا كلكم انتا وابوك وامك واخواتك وبتحتفلوا بيه وشجره الكريسماس منورة في البيت باجمل اشكالها وبتلاقي هديتك موجوده جنبها فاكر
ميلاد : فاكر اه فاكر كنت ببقي فرحان اوي وقتها عارف كنت بقعد اركب النور بتاع الشجره وكنت انا واخواتي بنفتح الهديه ده حتي مرة اخويا الصغير وهو بيفتح هديته لقي ...(ثم يقول منتبها ) انتا مين وعرفت كل ده ازاي ؟
الرجل: (ثم يقول الرجل وهو ينظر الي ميلاد بصوت مرتفع قليلا )
الرجل : مع الزمن ومع الوقت بدأت تبعد وتنشغل بدأت تقلل من مرواحك الكنيسه ومتحتفلش في البيت ومرة في التانيه في التالته انشغلت عن العيد وبطلت تروح خالص بعد عنك العيد لما انتا بعدت عنه

ميلاد : الشغل كان واخد كل وقتي مكنش عندي وقت اعمل اي حاجه تانيه
الرجل: مش الشغل اللي كان مانعك عن عيد راس السنه انتا اللي بدأت تحب الفلوس وفضلت تجمع وتكون في الفلوس ومكنتش بتروح علشان متدفعش اي مصاريف وتقول عيد ايه دي حاجات هايفه وملهاش لازمه هو انا هصرف علي الناس كمان

ميلاد : انتا عاوز ايه مني ؟
الرجل : عاوز افرجك حالا الناس بتعمل ايه في العيد تعالي
(ياخد الرجل ميلاد ويوريه اولاده واصحابهم وهو ملتفين حول شجره الكريسماس)

ميلاد : ايه ده دول ولادي وصاحابهم
الرجل : شايف قد ايه فرحانين شايف ازاي كلهم اتعاونوا ودفعوا وتعبوا علشان يعملوا احسن شجره للكريسماس شايف السعاده في عيونهم شايف الحب قد ايه بينهم
سامع بيوقولو ا ترانيم
ميلاد : اه بيوقولوا ترانيم اهم
الرجل : اه وبابا نويل اهه بيديهم هدايا كمان
ميلاد : اه اياك بس تطلع هدايا غاليه
الرجل :شفت قد ايه انتا بتبص لكل حاجه علي قيمتها الماديه بكام بتجيب فلوس قد ايه وتكون وتحوش في الفلوس

ميلاد : لالا انا بحوش علشان ولادي لما يكبروا يلاقوا ليهم مستقبل

الرجل : وميلاد ربنا مش يستاهل انك تستقبله كل سنه تعدى وانتا زى منتا ربنا يديك سنه جديدة وانت زىمنتا مش عايز تتغير ربنا بيديك الفرصه وانت مش عايز تستغلها
الرجل: تعالي بقي اوريك حاجه تانيه
(ياخده الرجل علي منظر اخر وهو بعد مماته لاتنين من اصحابه المعزيين ويدور حوار بينهم )

الصاحب الاول : يااااه شوف كان غني قد ايه وكان عايش في بيت عامل ازاي
الصاحب التاني : كان بخيل جلده ده انا اعرف انه حتي الاكل لولاده كان بخيل فيه
الصاحب الاول : اه ده معاه فلوس تشتري بلد لكن اهه مات وساب كله الفلوس ومخدش حاجه معاه
االصاحب التاني : انا كنت اسمع انه بيكره عيد راس السنه ده موت وكان مبيحبش يروح الكنيسه ولا يخرج فيه علشان ميدفعش فلوس
الصاحب الاول : اه ولاده كان بيقبوا في الكنيسه حزاني وزعلانين ويفضلوا يعيطوا علشان بيقبوا شايفين كل الاطفال التانين معاهم اهلهم وهما لوحدهم
الصاحب التاني : يعيني عليهم مش هيبقي ليهم حد
الصاحب الاول : لالا ده سايبلهم فلوس كتيررررر وهما عيال لسا مش فاهمين حاجه
الصاحب التاني : اه احنا ناخدهم علي اننا هنربيهم احنا وناخد منهم فلوسهم اه هههههههههههههههه
الصاحب الاول يلا بينا

(يعود المنظر علي الرجل وميلاد ))

ميلاد : لالا العيال هياخدوا منهم الفلوس ويرموهم في الشارع ولادي ولادي
الرجل : شفت قد ايه فلوسك جابت للعيال مشاكل كتير وطمعت الناس فيهم ده بس علشان انتا كنت شايف انك بفلوسك هتعملهم مستقبل كبير

ميلاد : لا لا انا ايه اللي بيحصلي ده ايه كل اللي انا بشوفه ده عيالي اللي عايش علشانهم وبجمع كل الفلوس دي ليهم هيحصلهم كده مني يعني انا اللي بحضر لاذيه ولادي

الرجل : ده مش اكيد اللي هيحصل بس ممكن واحتمال كبير اوي يحصل وساعتها هتبقي انتا اللي دمرت ولادك بايدك

ميلاد : اااااه طب اعمل ايه يعني اعمل ايه

الرجل : انتا كان ممكن تكون حابب شغلك بس حابب ربنا والكنيسه قد حبك للفلوس حالا
دح حتي ولادك كانوا محتاجين منك حنان وحب اكتر ما هما محتاجين منك فلوس
كانوا محتاجين انك تضمهم في حضنك وتدفيهم بحنانك هما صدقني محتاجين ده اوي مش سايبهم لوحدهم وفي يوم زي ده كل الاطفال معاهم ابوهم وامهم وانتا حتي مش معاهم حالا بتشاركهم فرحتهم دي

ميلاد : ياااااااه قد ايه انا كنت اعمي قد ايه الفلوس خلتني انسي كل شيئ حتي ربنا نسيت ان ربنا اتولد علشانى وعلشان البشر كلهم اتولد فى مزود بقر ساب القصور والنور رفض الغنى واخنار الفقر وانا
عمال احوش في فلوس احوش في فلوس وناسي ربنا وناسي اولادي خدت ايه من الفلوس غير كل تعب وكل هم حتي ولادي مبقوش يحبوني لا لا كفايه كده الفلوس مش عاوزها انا عاوز اكون مع ربنا ومع ولادي انا ندمان .. ندمان علي كل لحظه عشتها بعيد عن ربنا وعن حضن ولادي ياحبايبي يا ولادي زمانهم بيعيطوا حالا وهما شايفين كل اب وهو حاضن ولادوا ومدفيهم في حضنه وسعيد معاهم انا ازاي كنت عايش كده انا ازاي كنت عايش كده انا ازاي كنت عايش كده اعمل ايه بس اصلح غلطتي دي ازاي وهل ربنا هيسامحني يارب سامحني يارب

الرجل : لسا الفرصه قدامك ولسا ممكن تصلح غلطتك دي ربنا بيقبل منك التوبه صليلوا واطلب منه المغفرة
ميلاد: يارب سامحني يا رب علي كل لحظه كنت فيها بعيد وعلي كل دقيقه قضتها وانا مش في حضنك يارب انتا قبلت توبه اللص اليمين وسامحته سامحني انا الخاطي واقبلني تاني واسمحلي يارب اني اعود لحضنك "لانك يا رب لا تشاء موت الخاطئ مثل ما يرجع ويحيا "
سامحني يارب سامحني

(يدخل الاولاد )
(يقوم ميلاد متجها اليهم بقوة )

ميلاد : سامحوني يا ولادي انا عارف اني كنت مقصر في حقكم وكنت حارمكم من حنيه الاب ومن وقتي لكن انا اوعدكم اني من النهارده هبقي عايش حياتي لربنا وليكم
الاولاد : بابا حبيبي
هلانه : احنا كنا متاكدين انك هتحب بابا يسوع زينا تعرف يا بابا ان المجوس عرفوا ان بابا يسوع اتولد ومشيوا مسافاتكبيرة جدا لحد موصولوا والرعاة كمان مشيو كتير جدااااااا لحد موصلو لبيت لحم
نادر : يعنى يابابا المفروض احنا كمان نروح الكنيسه علشان نستقبل ربنا ونستقبل معاة حياة جديدة وعام جديد ...
ميلاد : عندكم حق كلكم يلا يلا نعمل شجره عيد الميلاد ويلا نروح نجيب هدايا ونحتفل بعيد الميلاد مع كل الناس انا هحب الناس كلها مش هبقى لوحدى تانى
الرجل : انا كده مهمتي انتهت ولازم امشي
ميلاد : استني انتا مقلتليش انتا تبقي مين

الرجل : انا العام الجديد

تقفل الستارة

https://fediminscouts.arabepro.com

مسرحيه ميلاد يوم الميلاد
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» مسرحيه بدون مقابل
» مسرحيه المحبه لا تسقط ابدا