كشافة العدرا وابو السيفين بفيديمين
اسكتش الاهل و المراهقين Oouu_o10
اسكتش الاهل و المراهقين Oouu_o10
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

مرحبا بكم في منتدي كشافة العدرا وابو السيفين بفيديمين

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول
مرحباً بكم
في منتدى كشافة فيديمن
الايقونات التالية لاهم الموضوعات الموجودة بالمنتدى

للدخول الى احدى الموضوعات اضعط علية صغطة واحدة بزر الفارة الايسر

الترحيب

هذه الرسالة تفيد أنك غير مسجل .

و يسعدنا كثيرا انضمامك لنا ...

للتسجيل اضغط هـنـا

بحـث

نتائج البحث

Rechercher بحث متقدم
سحابة الكلمات الدلالية
العاب مسرحيه الكشفية المسامر الكشفيه الرحلات العرض كشافة اسكتش الكشفي مسرحية كشفية
المواضيع الأخيرة
» صيحة كشافة مصر على الخارطة
اسكتش الاهل و المراهقين Icon_minitimeالسبت يوليو 11, 2015 1:47 pm من طرف Admin

» البوم صاحب فضايل بمناسبة العيد المئوي للانبا ابرام
اسكتش الاهل و المراهقين Icon_minitimeالخميس يوليو 31, 2014 8:14 am من طرف Admin

» العاب كشفية حلوة جدا وكتييير
اسكتش الاهل و المراهقين Icon_minitimeالأحد يوليو 20, 2014 4:46 pm من طرف Amer mero

» ترنيمة انا في انتظارك
اسكتش الاهل و المراهقين Icon_minitimeالسبت يوليو 19, 2014 11:39 am من طرف Admin

» ترنيمة الرب قريب
اسكتش الاهل و المراهقين Icon_minitimeالسبت يوليو 19, 2014 11:31 am من طرف Admin

»  شقاوة عرائس
اسكتش الاهل و المراهقين Icon_minitimeالسبت يوليو 19, 2014 11:26 am من طرف Admin

» اسكتش الاهل و المراهقين
اسكتش الاهل و المراهقين Icon_minitimeالسبت يوليو 19, 2014 11:19 am من طرف Admin

» فقرة مبتكرة للسمر 1
اسكتش الاهل و المراهقين Icon_minitimeالسبت يوليو 19, 2014 11:14 am من طرف Admin

»  اسكتش ينبوع الحـــــــــب
اسكتش الاهل و المراهقين Icon_minitimeالسبت يوليو 19, 2014 11:10 am من طرف Admin

مرحبا بكم في منتدى كشافة العدرا وابو السيفين بفيديمن انت غير مسجل بالمنتدى يسعدنا انضمامك لنا
أنت غير مسجل فى منتدي كشافة العدرا وابو السيفين بفيديمين . للتسجيل الرجاء إضغط هنـا
FacebookTwitter
حقوق
الساعة الأن

جميع الحقوق محفوظة
 لـكشافة العدرا وابو السيفين بفيديمين
 ®حقوق الطبع والنشر
©2015 - 2014
عداد الزوار

.: عدد زوار المنتدى :.

comments

اسكتش الاهل و المراهقين

كاتب الموضوعرسالة
Admin
مدير المنتدى
مدير المنتدى
Admin

الساعه الان :

اسكتش الاهل و المراهقين Empty
مُساهمةموضوع: اسكتش الاهل و المراهقين   اسكتش الاهل و المراهقين Icon_minitimeالسبت يوليو 19, 2014 11:19 am

*يدخل ولد و بنت في ثانوي رافعين يُفط مكتوب عليها (أنا عاوز حد يقول لي شكرا) و (أنا عاوزه حد يحبني))
جي جي : الله ..... هما راحوا فين ؟
جورج : أكيد حسوا بالمظاهرة اللي احنا عاملينها .... عشان كده مشيوا ........ ماما .. يا ماما.....
جي جي : لا يا شيخ ... قصدك إنهم هيخافوا مننا يعني ... أنت الموضوع وسع معاك قوي .. (ينزلوا اليفط و يخلوها في إيديهم )
جورج : وسع و الا ماوسعش ...... المهم إننا نوصل لهم صوتنا .... و نفضفض عن اللي جوانا
جي جي : يعني فكرك فيه أمل لسه ؟
جورج (بصوت جهوري وخطابي ) : لا يأس مع الحياة ..... و لاحياة مع اليأس
تدخل الأم و تقول : ماشاء الله عليكوا ........... سايبين مذاكرتكم وواقفين هنا بتعملوا ايه ؟... بتقولوا خطب ؟
جي جي : إحنا عاوزين نكلمكم في موضوع مهم يا ماما ... هو بابا فين ؟
الأم : بيلبس و نازل .... وسعوا خلوني أروح أعمل له الشاي
جوروج : بابا مش هينزل النهاردة يا ماما
يدخل الأب فجأةَ و يقول : يعني ايه يا ولد مش هنزل .... انت هتحبسني و الا ايه ؟ ... إيه التهريج ده ؟
جورج ( يقفز مخضوضاً من مكانه ويقول مرتبكاً ) : انا ...أنا مقصدتش يا بابا
جي جي : (تكمل كلامه ) : جورج يقصد يا بابا ... إن احنا عاوزين نكلمك في موضوع مهم قبل ما تنزل
الأب : و الموضوع ده يستاهل تعطلوني عشانه ؟ ...
جورج : متهيألي يابابا حضرتك خارج تقعد ع القهوة ... يعني مش هنعطلك عن حاجه مهمه قوي
الأب : القهوة اللي أنا بروحها عشان أرفه عن نفسي شوية .... بعد ما بطفح الدم عشانكوا طول اليوم ... أيه حرام يعني أشم نفسي شوية .؟
جي جي : و احنا برضه يا بابا عاوزين نشم نَفَسنا شوية ... و نتكلم معاكوا
الأب (يجلس علي كرسي و تجلس الأم بجانبه ) : ماشي ... أدي قعده .... اتفضلي يا أنسة يا غلباوية .... عايزة ايه ؟
(يرفع الاتنين اليفط ليقرأها الأب و الأم )
الأم (تقرأ) : أنا عاوزه حد يحبني .(تخبط علي صدرها).... إيه قلة الأدب دي يا بت ؟؟ .... و بتقوليها كده في وشنا .... أدي أخرة الفرجه ع الدِش والكلام الفارغ طول اليوم.... شوف بنتك بتقول ايه ؟
الأب : لأ و ايه الباشا أخوها كمان عاوز حد يشكره .... يشكرك علي ايه يافالح ... ع المذاكرة اللي مقطعه بعضها ؟ .... و الا علي أدبك و أخلاقك و انت بترد علي أبوك و أمك ؟
جورج : إدونا فرصه نتكلم .... و نشرح لكم
جي جي : اسمعونا لو سمحتم .... نبوس ايديكم اسمعونا
الأب : اتفضلوا ... قولوا .... اشرحوا ... أدينا قاعدين
جي جي : أنا بروح المدرسة و الدروس ألاقي المدرسين بيشكروا فيَّ و في شطارتي و اخلاقي و أدبي .... و لما أروح الكنيسة القادة دايماً بيشجعوني و يحسسوني إن أنا ليَّ قيمة كبيرة و أصحابي كمان بيحبوني قوي ... بآجي البيت هنا ما بلاقيش حاجه من كل ده ... كله أوامر و زعيق و شخط ... و يا ويلي لو فيه حاجة قصرت فيها رغم إني بعمل حاجات كتير كويسة برضه (صوتها مختنق بالبكاء )
جورج : ده نفس احساسي أنا كمان ... محدش هنا بيقول لي كلمة حلوة و لا كلمة تشجيع.. كأني إنسان آلي معنديش مشاعر و لامحتاج حد يقول لي شكراً .... و يقدرني زي ما الناس بتقدرني و تشجعني بره البيت
(الأب و الأم مبلمين و مبرقين )
جي جي : احنا نفسنا نسمع الكلام ده منكم إنتوا حتى لو مفيش حد تاني هيقولهولنا
جورج (يكمل كلامها ) : أيوة ... لأن الحياة كده ماتنفعش ... أنا خلاص مش طايق أقعد في البيت .
الأب : خلاص .... خلصتوا الكلام اللي عندكم ؟
جي جي : أيوة يا بابا .... هو ده الكلام اللي نفسنا نقوله من زمان .... زعلتوا مننا ؟
الأب : لأ ما زعلناش و لا حاجه ... (بتريقة) و دي تيجي برضه ؟ .... مفيش أي مشاكل ..... عاوزني أشكركم ... أوكي ... هأزود علي مسئولياتي غير إني أأكلكم و أشربكم و أكسيكم و أجيب لكم فلوس للدروس و كروت الشحن و مش عارف ايه ... و في أخر كل يوم ها أبقي أسمعكم وصلة شكر و تشجيع.
الأم : عندك حق ياخويا ..... أدي إللي ناقص كمان ... و هو احنا يعني كان حد بيشكرنا و لا بيفتكرنا حتى ... دا أنا طول اليوم من الطبيخ للغسيل للتنضيف ... ومحدش حتي بيجيب لنفسه كوباية مية ....
جي جي : (تقاطعها ) احنا عارفين الكلام ده كله ... و سمعناه منكم كتير قبل كده ... مش معقولة كل مانكلمكم تروحوا مكررين نفس الكلام .
ا لأب : و مش معقولة ليه ... هو انتوا بس اللي محتاجين حد يقدركم و يشجعكوا و احنا لأ؟ .. حاسبوا نفسكم زي ما بتحاسبونا ... حد فيكم بيحس بالتعب اللي احنا بنتعبه عشانكم ... حد فيكم فكر مرة الفلوس اللي بتحتاجوها دي بتيجي ازاي ؟ ... انتوا فاكريني بطفش من البيت و أروح أقعد مع أصحابي ع القهوة ليه ؟ ما هو انا برضه محدش بيقدرني ولا بأعرف أتبسط في البيت ده.
الأم : بالراحة يا أخويا علي نفسك... عاجبكوا كده.......تضايقونا وتنكدوا علينا .هي ناقصاكوا يعني؟؟
جورج: مش قصدنا ..صدقوني مش قصدنا ...احنا بنحبكوا قوي...ومقدرين تعبكوا وكل اللي بتعملوه عشانا
الأم(تقاطعه): محبة ايه دي اللي أنت بتتكلم عليها؟؟ هي فين المحبة والتقدير ده؟؟ دا كلام بس لما تبقوا محتاجين حاجة.
جي جي: يا ماما مش معني اننا مختلفين في الرأي اننا مبنحبكمش....بس الكلام اللي احنا قلناه هوه فعلا اللي احنا حاسين بيه.
الأب: يعني م الآخر كده عاوزين ايه؟؟
يرفع جورج وجي جي اليفط تاني أمام الأب والأم ويقولان معا: هوه ده اللي احنا عاوزينه
الأب : يعني أنتوا مصرين علي رأيكوا لسه؟؟
جي جي وجورج: أيوه ..مصرين
يأخذ الأب الأم إلي الخارج وهو يقول: طييييييب....تعالي يا ماما
جورج وجي جي معا: أنتوا سايبينا ورايحين علي فين؟؟
يعود الأب والأم سريعا إلي المسرح وهما ماسكين يُفط في ايديهم (لكن لم يرفعوها بعد)
الأب: اشمعني انتوا يعني ليكوا طلبات ...احنا كمان عاوزين الناس تسمع صوتنا
( ثم يرفع الأب والأم اليُفط معا ) واحدة مكتوب عليها "أنا عاوز حد يحس بيّ" والثانية مكتوب عليها "أنا عاوزة حد يقدّر تعبي".
يلتفت الأربعة إلي الجمهور ويقولون بصوت واحد: شوفوا لنا أنتوا بقي الحل
https://fediminscouts.arabepro.com

اسكتش الاهل و المراهقين
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» اسكتش ام الغايب
» اسكتش 3 نقاط زيت
»  اسكتش ينبوع الحـــــــــب
» اسكتش لما نروح الجامعه